Asemenea telefoanelor, mașinile pot fi „sparte”: ce câștigă șoferii care devin hackeri auto

de: Andrei Tilimpea
05 08. 2022

A existat o oarecare reacție la știrea că BMW va percepe acum proprietarilor un abonament pentru a folosi scaunele încălzite în mașinile lor dacă nu erau o opțiune plătită atunci când sunt noi.

Producătorul german de automobile pune în spatele unui perete de plată funcții suplimentare, cum ar fi asistența pentru faza lungă, de câțiva ani și plătești pentru a accesa funcția software preinstalată. Dar scaunele încălzite sunt hardware: plăcuțele sunt integrate în scaun în timpul producției, există cabluri și întrerupătoare.

Ideea de a plăti pentru a folosi ceva care este deja fizic acolo stăpânește, cum ar fi sugestia CEO-ului companiei aeriene low-cost, Michael O’Leary, că ar percepe o liră pentru a folosi toaleta la zborurile Ryanair. În apărarea sa, el a spus că va da banii unor organizații de caritate și că scopul lui era să scape de toaletele din spate, să instaleze șase locuri suplimentare și să facă zborurile mai ieftine pentru toată lumea.

Mișcarea BMW pare o modalitate simplă de a crește veniturile

În Marea Britanie, BMW a stabilit un preț pentru scaune încălzite la 15 lire sterline (18 dolari) pe lună, 150 lire sterline pe an, 250 lire sterline pentru trei ani sau 350 lire sterline „nelimitat”. Pe o nouă serie 1, acestea pot fi comandate doar ca parte a unui „pachet de confort” de 600 GBP (720 USD).

Funcții suplimentare au fost integrate în software-ul mașinilor de câțiva ani, de la controlul de croazieră mai sofisticat cu management al vitezei și asistență pentru menținerea benzii, până la spectacole de lumini de lux la pornire. Acestea sunt pornite pentru modelele de top de gamă și lăsate latente pentru altele, unele fiind oferite ca opțiuni de „adaptare la dealer”, vândute în showroom unui client care își colectează noua mașină.

Prin urmare, software-ul ca serviciu (SAAS) nu este nou în lumea auto. Și nu vei fi surprins să afli că poți intra pe net și poți găsi pe cineva care va debloca aceste funcții latente ale mașinii tale pentru mult mai puțin decât tarifele unui producător de automobile. „Acest lucru este popular pe mașinile VW/Audi de ceva vreme”, spune Iain Litchfield, șeful Litchfield Motors, unul dintre cei mai importanți tuneri auto din Marea Britanie.

„De obicei, funcții precum Apple Carplay și recunoașterea vocii pot fi activate pentru aproximativ 40 GBP (48 USD)”, spune Litchfield. „Pe BMW M4 din 2014 nu specificasem opțiunea TV, dar am putut activa aceasta în software. Puteți chiar să îl setați să pornească televizorul cu mașina în mișcare, ceea ce este ilegal. Am schimbat setarea radioului DAB, secvența de închidere centralizată, chiar și durata de timp pentru care ștergătoarele automate funcționează. Acest tip de personalizare este extrem de popular în cercurile BMW.”

BMW nu a inventat „roata”

BMW nu este primul producător de automobile care taxează pentru hardware-ul montat, chiar dacă nu l-ai comandat. La un moment dat, celebrul producător de mașini sport Caterham Cars a taxat câteva sute de lire pentru un parbriz încălzit al lui Seven, o caracteristică utilă într-o mașină care nu era complet impermeabilă. Ideea este că nu a existat o opțiune de ecran neîncălzit, așa că îl primeai indiferent dacă l-ai comandat sau nu, conectat și gata de utilizare.

Nici producătorii de automobile care nu oferă clientului acces la întregul potențial al mașinii lor nu este nou.

Tesla a încercat să forțeze un client să plătească 4.500 de dolari pentru o autonomie în plus de 130 de km blocați prin software. A dat înapoi abia după ce s-a confruntat cu un val imens de critici pe rețelele sociale.

Tesla obișnuia să vândă vehicule Model S cu baterii blocate prin software. Aceasta a fost o modalitate de a oferi diferite opțiuni de gamă fără a fi nevoie să complice producția cu diferite dimensiuni ale pachetului de baterii.

Mai târziu, Tesla a început să ofere proprietarilor acelor vehicule blocate prin software opțiunea de a debloca capacitatea la un cost suplimentar. Tesla a eliminat treptat practica de-a lungul anilor, dar compania a folosit în continuare pachete de baterii blocate prin software atunci când a făcut înlocuiri în garanție ale pachetelor de baterii cu anumite capacități pe care nu le mai produce.

Acest lucru a creat o situație pentru un client pe care Tesla a gestionat-o complet greșit.

În anii 1960, piața auto americană era atât de competitivă încât producătorii de mașini au lansat modele actualizate în fiecare an. Putea să existe noi culori și ornamente și întotdeauna exista mai multă performanță. Au reușit acest lucru construind, să zicem, un motor de 300 CP, dar adăugând deflectoare și restrictoare și poate un carburator mai mic pentru a-l ține la 250 CP, care ar fi tonul motorului de lansare. Apoi, în fiecare an model următor, ar elimina una dintre restricții, câștigând putere de fiecare dată.

Astăzi, același lucru se întâmplă, dar într-un mod modern. „Când a fost lansat Nissan GTR avea aproximativ 480 CP, iar edițiile finale aveau aproximativ 560 CP”, spune Litchfield. „Tot ce a făcut Nissan a fost să crească în continuare turbo boost, cu 0,1 bar la un moment dat. Ei ar spune că evacuarea sau un intercooler au fost schimbate și ar putea fi ușor diferite, dar într-adevăr a fost impulsul care a dat creșterea.”

„Dacă cineva ia legătura și dorește să le fie reglat Audi R8 sau Mercedes C63 AMG, primul lucru pe care îl întreb este dacă este un R8 Plus sau C63 S. Au limitat puterea pe R8-urile non-Plus și C63-urile non-S pur și simplu dând doar acele modele 60 la sută accelerație. Probabil cea mai simplă actualizare de performanță de până acum.”

Dieselgate a schimbat industria

Cu toate acestea, afacerea tuningului retrospectiv se schimbă de la Dieselgate, spune Litchfield, iar acest lucru poate afecta și hackurile de caracteristici de pe piața de schimb. „Înainte, cu un motor Bosch ECU (Electronic Control Unit), existau trei moduri de a intra, așa că dacă Bosch schimba parola pentru una, mai aveai încă două. De când a fost descoperit codul de înfrângere a emisiilor care a condus la Dieselgate, Bosch a creat ECU-uri care pot fi accesate numai folosind chei criptate. Cele mai recente mașini BMW M sunt printre primele care folosesc aceste noi ECU.”

O altă problemă este reprezentată de actualizările over-the-air. Mașina modernă, conectată, este în contact cu fabrica pentru a primi actualizări pentru navigație prin satelit și altele asemenea. În teorie, ECU-ul și funcțiile activate ar putea fi resetate la specificațiile din fabrică, suprascriind orice reglare a motorului sau deblocare a opțiunilor care nu a venit prin intermediul producătorului sau al serviciului său de abonament.

Planul BMW

Totuși, ce este cu abonamentul BMW pentru scaune încălzite? Verifică specificațiile chiar și ale celor mai accesibile BMW-uri și vei descoperi că doar câteva nu au scaune încălzite în mod standard. Între timp, dacă bifezi caseta pentru un volan încălzit pe o serie 1, acesta va costa doar 150 GBP (180 USD), spre deosebire de 150 GBP pentru un abonament retrospectiv de trei ani.

De la anunțul privind scaunele încălzite, BMW UK a lansat o declarație: „Magazinul ConnectedDrive din Marea Britanie oferă clienților posibilitatea de a adăuga funcții selectate pe care nu le-au comandat când a fost construit vehiculul… Această funcționalitate este deosebit de utilă pentru proprietarii secundari, deoarece aceștia acum au posibilitatea de a adăuga funcții pe care proprietarul inițial nu le-a ales… Șoferii pot, de asemenea, experimenta cu o funcție activând o perioadă de încercare pe termen scurt înainte de a se angaja la o achiziție completă.”

Este posibil ca BMW să evalueze pentru ce poate taxa sau poate că vede acest lucru drept primul pas către normalizarea ideii de a plăti pentru caracteristicile hardware și software.

Unii prevăd că în viitor nu vom deține mașini, ci vom avea un abonament de mașină care ne va permite să avem o mașină adecvată pentru fiecare zi și să solicităm una mai mare pentru călătorii lungi, vacanțe și altele asemenea, sau una sportivă pentru distracție.

Acesta este momentul în care ideea de a alege – și de a plăti pentru – numai funcțiile pe care le doriți nu pare a fi greșită.